طرح مرمت و احیای حسینیه مجتهد اردبیل و ساماندهی بافت اطراف آن

پایان نامه
چکیده

معماری کهن ایران حاصل تجربیات پیشینیانمان است که سالیان بسیاری را برای هم خوانی معماری و شهرسازی متناسب با اقلیم خاص منطقه، فرهنگ و مذهب این سرزمین صرف کرده و به صورت بناها و بافت¬های تاریخی به دست ما سپرده¬اند. حفظ و حراست و احراز هویت واقعی این میراث که به عنوان سند هویت فرهنگی ما هستند، وظیفه¬ی ما و نیازمند تنظیم سیاست های مطلوب بهره برداری از آن¬هاست. در این میان یکی از فصول دلپذیری که می¬توان گفت تا کنون به اقتضای شئون گوناگون و منزلت مهم فرهنگی- مذهبی مورد بحث و تبادل قرار نگرفته است، موضوع حسینیه¬های قدیمی ایران است. یکی از این بناهای ارزشمند، حسینیه¬ی مجتهد اردبیل، از مهم¬ترین و بزرگ¬ترین حسینیه¬های اردبیل از نظر معماری و همچنین قدمت تاریخی می¬باشد. این بنا در محله¬ی قدیمی طُوی اردبیل واقع است و در سال 1376 به عنوان یکی از آثار ملی اردبیل به ثبت رسید ولی متاسفانه به دلیل عدم توجه کافی رو به زوال و فرسودگی است. بنابراین در این تحقیق در پی شناسایی پتانسیل-های بنا و بافت اطراف آن بوده و آسیبهای بنا را شناسائی کرده و با ارائه طرح مرمت، آن را از مرگ تدریجی نجات دهیم. نتایج این تحقیق نشان داد که ویژگی های اعتقادی، سنن، آداب و رسوم و شیوه زندگی در شهری چون اردبیل فضاهای شهری خاصی را بوجود آورده است که از آن میان می توان به گونه های متنوع کوچه ها و گذرها و میادین، حسینیه، تکیه و مسجد اشاره کرد. در چنین شهری که فرهنگ و آداب رسوم مردم آن با عاشورا و واقعه کربلا پیوند خورده، نگه داشتن حسینیه مجتهد و تبدیل آن به کاربری متناسب با فرهنگ تعزیه و عزاداری می¬تواند بیش از بیش در زنده نگه داشتن این فرهنگ در شهر اردبیل موثر افتد. بنابراین می توانیم از آن به عنوان نمایشگاهی برای معرفی فرهنگ عاشورا و فلسفه قیام سیدالشهدا در جهت تحقق این امر، استفاده نماییم. در این میان می توان از زمینهای بایر و مخروبه داخل بافت کهن برای احداث کاربری های فرهنگی استفاده کرده و به بافت رونق و زندگی بخشید و از قابلیتهای فرهنگ بومی و سنن مردم در بافت کهن استفاده کرد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

طرح مرمت و احیای حمام یوسفی کرمانشاه و بافت اطراف (بافت علافخانه)ومقایسه تطبیقی آن با دیگر حمامها

در این متن ابتدا نوع و سبک معماری با جزییات کامل بررسی شده است.حمام حدود 50درصد تخریب داشته که مستند نگاری شده و در قسمتهایی که مدرکی در دست نبوده با مقایسه تطبیقی نقشه ها را اصلاح کردیم.نماها و آسیب هایشان تک تک بررسی شده و برای هرقسمت طرح مرمت داده شده ودر حین کار عکس از تمام قسمتها بایگانی شده و با توجه به نوع قرارگیری بنا در بافت و بتانسیل آن برای تغییر کاربری طرح احیا داده شد.

15 صفحه اول

طرح مرمت و احیاء کاروانسرای حجیب و ساماندهی بافت روستا

امروزه در کشور ما تعداد بسیار زیادی از ابنیه با ارزش و منحصر به فرد تاریخی در مسیر راههایی واقع شده اند که از سیستم ارتباطات شهری و روستایی خارج شده و جز ره گم کردگان و گردشگران طبیعت کسی سراغی از آنها نمی گیرد. شاید کاروانسراها پرشمارترین نمونه این فضاها باشند، بناهایی که به دلیل برقراری ارتباط با عوامل طبیعی ای چون منابع آب، باد، پوشش های گیاهی و جانوری و نیز هماهنگی با طبیعت به لحاظ فرم، فضا...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده معماری و هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023